Försvarsmakten

Försvarsmakten

JAS 39 Gripen

JAS 39 Gripen är ett litet, bränsleekonomiskt stridflygplan med smidigt underhåll och hög tillgänglighet. Detta medför att kostnaden för varje flygtimme och den totala livskostnaden blir avsevärt mycket lägre än andra liknande flygplansystem.



Med Gripen lyckades Saab och beställaren Försvarets Materielverk samla funktioner jakt, attack, spaning i ett och samma stridflygplan. Det har dessutom ett mycket sofistikerat informationssystem.



Prototypen flög i slutet av 1988 och har utvecklats i olika versioner. JAS 39A och 39B var framtagna för det gamla svenska invasionsförsvaret och kalla krigets behov. Därefter kom JAS 39C och 39D där fokus låg mer på internationella insatser och anpassning till nya tider. Nu har nästa generation, JAS 39E/F, provflugits för några månader sedan och det är mångt och mycket ett helt nytt flygplan…



Gripen är en exportsuccé och fler och fler länder håller på att sälla sig till användarna av typen.

Peter Fällén

Född 1975 i Kalix. Instruktör och flygförare på JAS 39 vid Skaraborgs flygflottilj, F 7. Har gjort flyguppvisningar med Gripen sedan 2012. Flög tidigare Viggen och började i Flygvapnet 1998. Nyligen befordrad till major.

Bor med fru och två barn i ett 100 år gammalt hus i Trollhättan och har sommarstuga vid kusten.

På fritiden Tränar Peter dottern i fotboll och sonen i bandy (är själv gammal bandyspelare på elitnivå).

SK 60 SAAB 105

SK 60, eller som tillverkaren kallar den, Saab 105, flög för första gången den 29 juni 1963. Flygplanet är tvåmotorigt och används i Flygvapnet i normalt tvåsitsig konfiguration där instruktör och elev sitter bredvid varandra. Det finns även ett antal som är fyrsitsiga.

1967 påbörjade man i Flygvapnet den första utbildningsomgången på SK 60 med nya piloter vid F 5 Ljungbyhed. De hade då tidigare lärt sig flyga på SK 50, Saab Safir. Fr o m mitten av 80-talet lär sig Flygvapnets piloter att flyga direkt på SK 60. Säger kanske en del hur pass lättfluget flygplanet är. Förutom att vara skolflygplan används SK 60 för bland annat väderflygning, sambandsflyg och målflyg. Flygvapnets uppvisningsgrupp Team 60 använder också flygplanstypen.

 

Peter Hedberg

Född 1967, kommer från Halmstad. Han började i Flygvapnet 1989 och tjänstgjorde senare vid F 10 Ängelholm tills dess flottiljen lades ner 2002. Peter flög under denna tid främst J 35 Draken och JAS 39 Gripen.

 

Numera tjänstgör han som flyglärare vid Flygskolan på Linköping/Malmen och idag får vi se honom göra uppvisning i sin ordinarie arbetsplats – SK 60.

TP 84 Hercules

Lockheed C-130 Hercules, eller TP 84 som den kallas militärt i Sverige, är ett amerikanskt turbopropdrivet transportflygplan som flög för första gången redan 1954. Det är speciellt framtaget för att kunna transportera trupp och materiel över långa avstånd och under besvärliga förhållanden.

 

Sverige var det första land i Europa som tog leverans av Hercules, det skedde 1965. Med detta sagt blir det naturligt att påpeka "Herkan" är den flygplanstyp som idag varit längst i tjänst i Flygvapnet. Totalt köptes åtta exemplar in i olika omgångar fram till 1981. Av dessa används i dag sex stycken, varav en är lufttankningsflygplan.

 

Alla i drift varande TP 84 är baserade vid F 7 Såtenäs. Härifrån har svenska Hercules-flygplan gjort mängder med insatser världen över.

HKP 15

Helikopter 15 är Försvarsmaktens lättaste helikopter. I första hand är den avsedd för träning och utbildning, men den kan även sättas in i skarpa insatser både inom och utom landet.

 

För nya piloter och besättningar är det betydligt enklare att öva procedurer och manövrar med en lätt helikopter i stället för en fullstor, och i den kapaciteten är Helikopter 15 (HKP 15) perfekt. Med bara åtta sittplatser och en torrvikt på bara 2 175 kilo väger den inte ens en hälften av till exempel HKP 16 (Blackhawk).

 

Helikopter 15 är tillverkad i Italien av det italiensk/engelska företaget AgustaWestland, och är en militär variant av deras Agusta A109. Precis som de flesta av Försvarsmaktens helikoptrar finns den i två varianter – en för land (HKP 15A) och en för hav och sjö (HKP 15B). I dag har Sverige 12 stycken HKP 15A och 8 stycken HKP 15B. B-versionen är extrautrustad för uppdrag till sjöss, med exempelvis nödflottörer, bordningsutrustning och hydrofonbojar. Den är även utrustad för att kunna landa och tanka ombord på marinens kustkorvetter av Visbyklass.

 

Till exempel har två Helikopter 15 deltagit i två omgångar av EU:s gemensamma insatser mot pirater i Adenviken, Operation Atalanta. Den ena var stationerad ombord på HMS Carlskrona och den andra på en flygbas i Djibouti.

Källa: Försvarsmakten

 

Evenemang i Eksjö

 

30 juni

Midnattsolrallyt

 

2 juli

Ränneslättsturen

 

25-26 augusti

Eksjö stadsfest

 

 

 

 

Kontakt

 

Ränneslätt Eksjö

Post: Box 185, 575 22 Eksjö

info@eksjoflygdag.se

0381 - 160 50

Följ oss

 

Du hittar oss på Facebook och Instagram.

Copyright Eksjö Flygdag @ All Rights Reserved