I luften

Bild Tim Jansson

Kolla Tims fantastiska bilder på jugg.se

Flygande fantaster

Supermarine Spitfire

Säg Spitfire...och alla skapligt insatta inom gebitet flyg får något drömskt i blicken! Denna legendar anses av många som det vackraste flygplan som någonsin byggts. Mellan 1936-48 tillverkades över 22 000 stycken Spitfire och Seafire, av dessa finns cirka 200 kvar idag och ett 50-tal av dessa är i flygande skick.

 

Spitfire och Hawker Hurricane var de flygplanstyper som det brittiska jaktflyget var utrustat med under Slaget om Storbritannien 1940. Luftwaffe genomförde då en offensiv inför en planerad tysk invasion som man från Royal Air Force:s sida lyckades avvärja. Därigenom blev Spitfire något av en symbol för motståndet som då räddade den demokratiska världen och blev för evigt inskriven i historieböckerna.

Främst efter andra världskrigets slut kom Spitfire hitta andra länders flygvapen, så även det svenska. Mellan 1948-54 användes spaningsversionen Spitfire Mk.XIX (S 31)

Med S 31 företogs 1948-50 ett antal hemliga spaningsflygningar då man från hög höjd fotograferade mål i Baltikum och på Kolahalvön. Idag ska vi få njuta av Spitfires look, ljud och grace tack vare Biltema Airshow och piloten Pär Cederqvist.

Pär Cederqvist

Född i Jönköping, men växte upp i Göteborg. Började som flygmek på Torslanda. 1967 kom han in i Flygvapnet och efter utbildning på F 5 Ljungbyhed hamnade Pär på F 17 i Ronneby där han flög Lansen och senare Draken.

 

I slutet av 70-talet blev Pär flyglärare på Ljungbyhed, både vid F 5 och TFHS (Trafikflygarskolan). Flyguppvisningar har han hållit på med sedan 70-talet, främst med sin egna Tiger Moth. Sedan 2009 har han flugit Biltema Airshows Spitfire och Mustang.

Pitts model 12 THOR

Jacob Holländer är professionell uppvisningspilot i Scandinavian Airshow där han flyger THOR, VIKING & CATWALK.

 

Jacob och hans team turnerar huvudsak med sina flyguppvisningar internationellt. Jacobs favorit flyguppvisning är THOR / VIKING solo display och CATWALK aerobatic natt show med led, laser och pyroteknik - synkroniserat med musik på marken.

 

 

 

 

 

 

 

Mer information om Jacob och

Scandinavian Airshow finns på www.airshow.se

Segelava med Gustav Salminen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kolla in video med Gustav här

Team 50

Team 50 bildades 2014 och utför flyguppvisningar i Sverige och i grannländerna. Namnet kommer av Flygvapnets beteckning på skolflygplanet Saab Safir, som var SK 50. Team 50 är på sätt och vis också ett arv efter nedlagda Team 60 med dess sex Saab 105, SK 60. Alternerande Team 50-piloter är en civil och fyra tidigare militära piloter.

 

Showen startar med flygplanen i fyrgrupp, alla flygplanen utrustade med rökgeneratorer. Efter split upp gör ett av flygplanen, fluget av Alf, en solouppvisning, inklusive spinn och wing overs.

 

Saab SK 50 Safir användes av flygvapnet som en grundläggande skolflygplan i olika versioner mellan 1952 och 1970, varefter dess roll övertogs Scottish Aviation Bulldog. Efter att Safirerna fastats ut som skolflygplan, fördelades de mellan Flygvapnets flottiljer som sambandsflygplan.

 

Tre av flygplanen i gruppen är målade i skolflygplanens gula färg medan ett har Flygvapnets senare färgsättning.

Text och bild: Lennart Berns

Bro Airshow

Bücker Jüngmann/Jüngmeister/Bestmann. SAAB 91A Safir.

 

Känd som konstflygningens "Stradivarius". Bücker-uppvisningen visar det bästa av konstflygning från 30-talet.

Det mycket manöverbara flygplanet bjuder på en nära uppvisning med alla klassiska manövrar.

Jungmann konsturerades av svensken A J Andersson som var chefskonstruktör hos Bücker under 30-talet. Andersson flyttade sedan till Sverige och konsturerarde SAAB Safir.

Första flygningen med Jungmann var 1932 med en svagare motor, men 1936 kom 105 hk Hirth-motorn att vara standard. Flygplanet användes som skolflygplan i framförallt tyska flygvapnet. 1939 fick Schweiz tillåtelse att på licens tillverka 90 flygplan på Dornierfabriken. Vår är en av dessa. Senare tillverkades även flygplan i Spanien av CASA. Dessa har en annan motor. Curtis Pitts använde Jungmann som förebild när han utvecklade sin Pitts special.

 

Håtuna veteranflygförening

Är du intresserad av veteranflygplan och vill prova flyga ett?

Gå med i föreningen och läs mer här.

 

Bild: Tim Jansson jugg.se Text: broairshow.se

Grupp Tiger

På Eksjö Flygdag den 20 augusti ska vi få se några De Havilland Tiger Moth från 30-talet göra en uppvisning. De är målade och märkta som flygplantypen var i svenska flygvapnet på den tiden. Konstellationen kallas "Grupp Tiger" och maskinerna flygs av piloterna Henrik Lundh, Kenneth Öhrn och Stefan Sonestedt.

 

Det engelska skolflygplanet Tiger Moth fick den militära typbeteckningen Sk 11 (Sk som i skolflygplan) i Sverige och kom även att licenstillverkas här i landet. Detta skedde hos ASJA (AB Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning) i Linköping, ett företag som senare gick upp i SAAB, vilket grundades senare i Trollhättan. Två av planen i Grupp Tiger är ASJA-tillverkade vilket är unikt. Endast totalt tre sådana finns nämligen bevarade.

 

Sk 11 Tiger Moth användes vid flygutbildningen på Krigsflygskolan vid F 5 Ljungbyhed från 1932 fram till cirka 1940. Totalt kom det tillverkas nära 9000 stycken Tiger Moth på olika ställen världen över fram till 1944. Idag är denna klassiska dubbeldäckare ett mycket eftertraktat veteranflygplan.

 

 

Rote Yak 52

Enmotorigt ryskt lågvingat skolflygplan .

Typen är en utveckling av YAK-50 och tillverkad i Rumänien.

Flitigt använd som skolflygplan inom Warszawapakten.

 

 

SE-LXP Lite historia 

Yak52 1982  248H,  denna maskin verkade vid en Rysk flygskola, efter ett avslutat pass i luften ställdes maskinen utanför hangaren och blev där påkörd av en lastbil, mycket plåtskador uppstod. Året var 1988.

Vingarna plockades av o maskinen ställdes undan o glömdes snart bort, och många delar försvann med åren…

2000 är Peter & John Wangebo i Litauen o letar flygplan, 5st yak52 och en yak 18T hittades övergivna i en hangar,

Resan resulterade i att en Yak 18T så småningom hamnade i Älmhult, ( och senare 1st AN2 )

Något år senare blev Peter tillfrågad av en Ryss om han fortfarande var intresserad av Yak 52, det fanns ett exemplar med Mycket få timmar, och bara ”lite plåtskador”      Det blev affär !

NU 10 år senare, Mycket plåtdelar och många bulletiner senare är maskinen i toppskick och flygklar.

 

 

Evenemang i Eksjö

 

30 juni

Midnattsolrallyt

 

2 juli

Ränneslättsturen

 

25-26 augusti

Eksjö stadsfest

 

 

 

 

Kontakt

 

Ränneslätt Eksjö

Post: Box 185, 575 22 Eksjö

info@eksjoflygdag.se

0381 - 160 50

Följ oss

 

Du hittar oss på Facebook och Instagram.

Copyright Eksjö Flygdag @ All Rights Reserved